Архив

Renault търси сливане с Nissan и FCA

Преди ареста му Госн е планирал пълно сливане на Nissan и Renault 1image 

Bloomberg

Renault се опитва да възобнови преговорите за сливане с Nissan в рамките на 12 месеца като първа стъпка към създаването на по-голям автомобилен конгломерат, който ще включва оферта от двете компании за Fiat Chrysler Automobiles, съобщава Financial Times.

Създаването на нов борд на алианса, воден от председателя на Renault Жан-Доминик Сенард, подобри увереността, че двете страни могат да продължат с плановете за сливане, съобщи вестникът, цитирайки неидентифицирани хора, запознати с мисленето на двете страни.

Комбинация от Renault, Nissan, Fiat и Chrysler ще създаде автомобилен производител, който би могъл по-добре да се конкурира с глобалните конкуренти като Volkswagen и Toyota.

Карлос Госн, бивш председател на Renault и Nissan, който бе арестуван в Токио през ноември по обвинения в финансови злоупотреби, проведе разговори за сливане на Renault с Fiat Chrysler преди две-три години, съобщи Financial Times, цитирайки два неидентифицирани източника. Предложението на Госн беше спряно от френското правителство, пише вестникът. Госн, който е свободен да плати под гаранция в очакване на процеса, отрече обвиненията срещу него.

Самият Fiat Chrysler търси партньорство или сливане, а председателят Джон Елкан се срещна с други конкуренти, включително PSA Group, за да прецени възможността за сделка, съобщава вестникът.

Говорителите на Renault и Nissan отказаха да коментират информацията. Говорител на Fiat Chrysler също нямаше незабавен коментар.

Говорителят на френското правителство – Бенджамин Гриво, заяви, че Франция няма да коментира информацията и отново подчерта, че приоритетът на правителството е съюзът на Renault с Nissan.

Преди ареста му Госн е планирал да затвърди обединението на Nissan и Renault при пълно сливане. Все пак подобен ход се изправи срещу съпротивата в рамките на Nissan, включително и от главния изпълнителен директор Хирото Сайкава. Вместо по-дълбоко капиталово свързване, Nissan се стреми да подобри японската позиция за преговори в партньорство.

Алиансът Renault Nissan често се цитира като пример за успешна комбинация, която не стигна до сливане, подкрепена от кръстосано дялово участие и намаляване на разходите. Въпреки това партньорството е обтегнато от скандала около Госн, с вътрешни лица от двете страни, които казват, че доверието между двата отбора е влошено.

Все пак, този месец партньорството се съгласи да създаде нова структура на управление, предназначена да рационализира оперативни решения, като Сенард бе поставен за председател на съюза.

Renault, което притежава 43% от Nissan, има пазарна капитализация от около 16,8 млрд. евро (18,9 млрд. долара). Пазарната стойност на Nissan е около 35 млрд. долара, а пазарната стойност на Fiat Chrysler е около 23 млрд. долара.

През последните седмици се появиха няколко съобщения за обсъжданията на сливане между PSA Group и FCA. Неотдавна The Wall Street Journal съобщи, че FCA е отхвърлило увещанията на PSA.

Главният изпълнителен директор на FCA Майк Манли, на среща с репортерите в Женева през март, отказа да изключи всякакви сделки, които биха могли да направят италианско-американската компания по-добра.

„Искам да намеря области, където сътрудничеството – независимо дали става въпрос за партньорства, независимо дали става дума за съвместни предприятия или за по-дълбоки нива на сътрудничество, има смисъл за нас и ще даде по-добри превозни средства на нашите клиенти и по-добро за нашите акционери – каза Манли. Много съм отворен в тази насока.“

През 2017 и 2018 г. се появиха повече информации, че FCA обсъжда сделки с китайски автомобилни производители като Geely и Great Wall Motor Co. Президентът на Great Wall заяви пред Automotive News, че компанията се интересува от придобиването на марката Jeep на FCA.